Szkolenie szybowcowe za samolotem

Nauka pilotażu odbywa się na szybowcu dwumiejscowym (Bocian lub Puchacz lub Puchatek).

W czasie szkolenia każdy uczeń wykonuje między 30 a 40 lotów* z instruktorem i 5 lotów samodzielnych.

Organizujemy szkolenie w min. 3-osobowej grupie.

W przypadku zebrania się 3-osobowej grupy istnieje możliwość ustalenia dla niej osobnego terminu szkolenia.

Loty wykonywane są w możliwie spokojnych warunkach przy umiarkowanej turbulencji, co jest możliwe we wczesnych godzinach rannych (od 5:00 do 11:00) i popołudniowych (od 16:00 do zachodu słońca).

Szkolenie kończy się uzyskaniem uprawnienia do startu za samolotem.

Cennik 2025:

Szkolenie praktyczne:

-> dla uczących się do 25 lat – 6000 zł
-> dla pozostałych – 6400 zł

Planowane terminy szkolenia praktycznego w sezonie 2025:

07.04-14.04.25r

19.05-26.05.25r

30.06-07.07.25r

21.07-28.07.25r

11.08-17.08.25r

Do szkolenia praktycznego mogą przystąpić osoby, które spełniają poniższe warunki:

– ukończyły kurs teoretyczny,
– posiadają orzeczenie lotniczo – lekarskie klasy 2,
– ukończyły 14 lat (w przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest potwierdzona zgoda prawnego opiekuna)

*Ilość lotów jest zależna od postępów w szkoleniu ocenianych przez instruktora szybowcowego.

Osoby zainteresowane prosimy o kontakt:

E-mail: biuro@aeroklub.leszno.pl
Tel.517 542 268

W PIGUŁCE: KROKI DO UZYSKANIA LICENCJI PILOTA SZYBOWCOWEGO

I

SZKOLENIE TEORETYCZNE

Szkolenie teoretyczne SPL obejmuje minimum 80 godzin zajęć, podczas których omawiane są zagadnienia takie jak prawo lotnicze, zasady lotu, meteorologia, nawigacja, procedury operacyjne i bezpieczeństwo. Kurs kończy się egzaminem wewnętrznym, którego zaliczenie jest wymagane do rozpoczęcia szkolenia praktycznego.

II

EGZAMIN TEORETYCZNY WEWNĘTRZNY

Teoretyczny egzamin wewnętrzny na licencję SPL (szybowcową) sprawdza wiedzę ucznia-pilota z zakresu przepisów lotniczych, meteorologii, zasad lotu, nawigacji i procedur operacyjnych. Egzamin ten musi zostać zaliczony przed przystąpieniem do szkolenia praktycznego lub egzaminu państwowego.

III

ORZECZNIK MED. LOTNICZEJ KATEGORIA 2

Orzeczenie lekarskie lotniczej klasy 2 to zaświadczenie potwierdzające zdolność zdrowotną do wykonywania lotów przez pilotów rekreacyjnych, takich jak posiadacze licencji PPL(A) czy SPL. Wydawane jest przez uprawnionego lekarza orzecznika medycyny lotniczej po przeprowadzeniu szczegółowych badań. Ważność orzeczenia zależy od wieku pilota i rodzaju licencji, zazwyczaj wynosi od 1 do 5 lat.

IV

SZKOLENIE PRAKTYCZNE – PODSTAWÓWKA SZYBOWCOWA

Szkolenie praktyczne SPL, zwane potocznie „podstawówką szybowcową”, obejmuje naukę podstawowych manewrów, startów i lądowań szybowcem pod okiem instruktora. Uczeń wykonuje zwykle co najmniej 30-40 lotów dwumiejscowym szybowcem, aż do osiągnięcia gotowości do samodzielnego lotu. Etap ten kończy się 5 samodzielnymi lotami, które jest ważnym krokiem w drodze do uzyskania licencji pilota szybowcowego.

V

DOSKONALENIE PRAKTYCZNE

Po ukończeniu podstawowego szkolenia praktycznego uczeń-pilot przechodzi do etapu doskonalenia, w którym rozwija umiejętności samodzielnego pilotażu, lotów termicznych i nawigacyjnych. W tym czasie wykonuje serię lotów zgodnie z programem szkolenia, aż do spełnienia wymagań do egzaminu praktycznego na licencję SPL.

VI

URZĄD LOTNICTWA CYWILNEGO – EGAMINY TEORETYCZNE

Egzamin teoretyczny SPL w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego składa się z testów wielokrotnego wyboru obejmujących dziewięć przedmiotów, takich jak: prawo lotnicze, procedury operacyjne, osiągi i planowanie lotu, zasady lotu, meteorologia, nawigacja, człowiek – możliwości i ograniczenia, łączność oraz ogólna wiedza o statku powietrznym. Po zdaniu wszystkich części egzaminu teoretycznego kandydat może przystąpić do egzaminu praktycznego w powietrzu.

VII

EGZAMIN PRAKTYCZNY

Egzamin praktyczny na licencję pilota szybowcowego (SPL) przeprowadzany jest przez uprawnionego egzaminatora i obejmuje ocenę umiejętności pilotażu, w tym starty, lądowania, manewry w locie oraz procedury awaryjne. Podczas egzaminu kandydat musi również wykazać się wiedzą teoretyczną z zakresu zasad lotu, procedur operacyjnych, planowania lotu, ogólnej wiedzy o statku powietrznym oraz nawigacji, co jest wymagane zgodnie z przepisami SFCL.150.