Nauka pilotażu odbywa się na szybowcu dwumiejscowym (Bocian lub Puchacz lub Puchatek).
W czasie szkolenia każdy uczeń wykonuje między 30 a 40 lotów* z instruktorem i 5 lotów samodzielnych.
Organizujemy szkolenie w min. 3-osobowej grupie.
W przypadku zebrania się 3-osobowej grupy istnieje możliwość ustalenia dla niej osobnego terminu szkolenia.
Loty wykonywane są w możliwie spokojnych warunkach przy umiarkowanej turbulencji, co jest możliwe we wczesnych godzinach rannych (od 5:00 do 11:00) i popołudniowych (od 16:00 do zachodu słońca).
Szkolenie kończy się uzyskaniem uprawnienia do startu za samolotem.
Cennik 2025:
Szkolenie praktyczne:
-> dla uczących się do 25 lat – 6000 zł -> dla pozostałych – 6400 zł
Planowane terminy szkolenia praktycznego w sezonie 2025:
07.04-14.04.25r
19.05-26.05.25r
30.06-07.07.25r
21.07-28.07.25r
11.08-17.08.25r
Do szkolenia praktycznego mogą przystąpić osoby, które spełniają poniższe warunki:
– ukończyły kurs teoretyczny, – posiadają orzeczenie lotniczo – lekarskie klasy 2, – ukończyły 14 lat (w przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest potwierdzona zgoda prawnego opiekuna)
*Ilość lotów jest zależna od postępów w szkoleniu ocenianych przez instruktora szybowcowego.
W PIGUŁCE: KROKI DO UZYSKANIA LICENCJI PILOTA SZYBOWCOWEGO
I
SZKOLENIE TEORETYCZNE
Szkolenie teoretyczne SPL obejmuje minimum 80 godzin zajęć, podczas których omawiane są zagadnienia takie jak prawo lotnicze, zasady lotu, meteorologia, nawigacja, procedury operacyjne i bezpieczeństwo. Kurs kończy się egzaminem wewnętrznym, którego zaliczenie jest wymagane do rozpoczęcia szkolenia praktycznego.
II
EGZAMIN TEORETYCZNY WEWNĘTRZNY
Teoretyczny egzamin wewnętrzny na licencję SPL (szybowcową) sprawdza wiedzę ucznia-pilota z zakresu przepisów lotniczych, meteorologii, zasad lotu, nawigacji i procedur operacyjnych. Egzamin ten musi zostać zaliczony przed przystąpieniem do szkolenia praktycznego lub egzaminu państwowego.
III
ORZECZNIK MED. LOTNICZEJ KATEGORIA 2
Orzeczenie lekarskie lotniczej klasy 2 to zaświadczenie potwierdzające zdolność zdrowotną do wykonywania lotów przez pilotów rekreacyjnych, takich jak posiadacze licencji PPL(A) czy SPL. Wydawane jest przez uprawnionego lekarza orzecznika medycyny lotniczej po przeprowadzeniu szczegółowych badań. Ważność orzeczenia zależy od wieku pilota i rodzaju licencji, zazwyczaj wynosi od 1 do 5 lat.
IV
SZKOLENIE PRAKTYCZNE – PODSTAWÓWKA SZYBOWCOWA
Szkolenie praktyczne SPL, zwane potocznie „podstawówką szybowcową”, obejmuje naukę podstawowych manewrów, startów i lądowań szybowcem pod okiem instruktora. Uczeń wykonuje zwykle co najmniej 30-40 lotów dwumiejscowym szybowcem, aż do osiągnięcia gotowości do samodzielnego lotu. Etap ten kończy się 5 samodzielnymi lotami, które jest ważnym krokiem w drodze do uzyskania licencji pilota szybowcowego.
V
DOSKONALENIE PRAKTYCZNE
Po ukończeniu podstawowego szkolenia praktycznego uczeń-pilot przechodzi do etapu doskonalenia, w którym rozwija umiejętności samodzielnego pilotażu, lotów termicznych i nawigacyjnych. W tym czasie wykonuje serię lotów zgodnie z programem szkolenia, aż do spełnienia wymagań do egzaminu praktycznego na licencję SPL.
VI
URZĄD LOTNICTWA CYWILNEGO – EGAMINY TEORETYCZNE
Egzamin teoretyczny SPL w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego składa się z testów wielokrotnego wyboru obejmujących dziewięć przedmiotów, takich jak: prawo lotnicze, procedury operacyjne, osiągi i planowanie lotu, zasady lotu, meteorologia, nawigacja, człowiek – możliwości i ograniczenia, łączność oraz ogólna wiedza o statku powietrznym. Po zdaniu wszystkich części egzaminu teoretycznego kandydat może przystąpić do egzaminu praktycznego w powietrzu.
VII
EGZAMIN PRAKTYCZNY
Egzamin praktyczny na licencję pilota szybowcowego (SPL) przeprowadzany jest przez uprawnionego egzaminatora i obejmuje ocenę umiejętności pilotażu, w tym starty, lądowania, manewry w locie oraz procedury awaryjne. Podczas egzaminu kandydat musi również wykazać się wiedzą teoretyczną z zakresu zasad lotu, procedur operacyjnych, planowania lotu, ogólnej wiedzy o statku powietrznym oraz nawigacji, co jest wymagane zgodnie z przepisami SFCL.150.