Szkolenie uzupełniające do licencji pilota szybowcowego (SPL)

Po ukończeniu szkolenia podstawowego kandydat na pilota szybowcowego przystępuje do szkolenia uzupełniającego, które jest niezbędnym etapem na drodze do uzyskania Licencji Pilota Szybowcowego SPL. Szkolenie to pozwala rozwinąć kluczowe umiejętności lądowania oraz nauczyć się efektywnego wykorzystywania prądów wznoszących – siły natury, dzięki której loty mogą trwać znacznie dłużej.

✈️ Celność lądowania

Pierwszym krokiem jest doskonalenie manewru lądowania:

  • Minimum 10 lotów z instruktorem oraz 10 lotów samodzielnych
  • Łącznie: ok. 2 godziny z instruktorem i 2 godziny samodzielnie
  • Możliwość lotów na szybowcu jednomiejscowym (za zgodą instruktora)

Podczas tego etapu skupiamy się na:

  • Treningu różnych wariantów podejścia do lądowania
  • Przygotowaniu do lądowania w terenie przygodnym
  • Nauce procedur wyboru terenu do lądowania
  • Budowie kręgu lub jego części przed lądowaniem poza lotniskiem

🌤 Termika – nauka wykorzystywania prądów wznoszących

Podczas tej części szkolenia uczymy się efektywnego latania w prądach wznoszących:

  • 3 loty z instruktorem (min. 5 godzin)
  • 3 loty samodzielne (min. 3 godziny)
  • Loty samodzielne odbywają się na szybowcu jednomiejscowym

Zakres szkolenia obejmuje m.in.:

  • Poszukiwanie i centrowanie wznoszeń
  • Utrzymywanie krążenia w termice
  • Przeskoki między kominami
  • Stała obserwacja otoczenia i ocena położenia względem lotniska
  • Ocena kierunków wiatru i korzystanie z map
  • Rozpoznawanie terenów nadających się do lądowania awaryjnego

🧭 Loty nawigacyjne – przelot

Ostatnim etapem jest wykonanie obowiązkowego przelotu:

  • Samodzielny lot nawigacyjny na odległość min. 50 km (27 NM)
    lub
  • Lot z instruktorem na odległość min. 100 km (55 NM)

Przelot stanowi podsumowanie dotychczas zdobytych umiejętności i jest jednym z kluczowych wymogów do uzyskania licencji SPL.